מיינדפולנס בארגונים הוא אחד הדברים הכי נפוצים היום, בארגונים קטנים וגדולים כאחד. בשוק האמריקאי, כ-50% מהמעסיקים מציעים הדרכת מיינדפולנס כלשהי לעובדיהם, שוק של סדנאות וקורסים שמוערך בכ-50 מליארד דולר. אך האם אכן ההשקעה משתלמת?
ארגונים רבים בארץ בפרט ובעולם בכלל מנסים כל הזמן להתחדש ולהישאר עם היד על הדופק בכל מה שנוגע להתפתחות וקידום. כחלק מהרצון לשאוף קדימה ולשמור על רמת שביעות רצון גדולה בקרב העובדים, מנסים המנהלים להשתמש במגוון הרצאות, שיטות ותרגולים כדי להמשיך ולפתח את העובדים ולגרום להם להיות מצד אחד מרוצים ממקום העבודה שלהם ומצד שני להפיק את התועלת המירבית מהם.
מיינדפולנס בארגונים – על מה ולמה?
זה נכון, קיים היום היצע ענק של פעילויות שאפשר לעשות לעובדים כדי לפנק אותם. אפשר להביא להם ספא למשרד, עמדה של משחקי WII, סטנד עם פלטות של פירות וגם הפי האוור מדי שבוע. כל אלו הם אמנם נחמדים וכיפים, אבל אם היינו אומרים לכם שאפשר היום גם לארגן פעילויות שמכילות בתוכן ערך מוסף משמעותי?
מיינדפולנס בארגונים הוא בדיוק אחת מהפעילויות האלו. מדובר כאן על היחשפות לעולם שלם וחדש של דרך חיים, שממש לא נגמרת בנשנושים של קצת פירות או בירה קרה באמצע היום – להיפך, היא ההתחלה של אורח חיים חדש ובריא יותר עבורכם ועבור העובדים שנמצאים בארגון שלכם.
מיינדפולנס בארגונים – יכול לבוא בתור הרצאה אחת, בתור סדרת הרצאות, בתור סדנה ועוד
כשמדברים על מיינדפולנס בארגונים מדברים על כמה צורות שונות שבהן הוא יכול להגיע. תוכלו להביא לעובדים שלכם הרצאה חד פעמית בנושא מיינדפולנס, כזו שתתן הצצה לתוך העולם הגדול של מיינדפולנס ותתן טעימה ראשונית למי שמתעניין בה, תוכלו להביא להם סדנה מתמשכת שכוללת גם חלקים תיאורטיים וגם חלקים מעשיים כמו תרגול נשימות, ותוכלו גם לערוך סדנאות מקוונות שבהן כל העובדים יכולים לקחת חלק מבלי להציף את האולם. כל אחד מהמשרד או מהבית שלו מחובר עם אוזניות פרטיות וצולל אל תוך עולם שכולו קסם. אבל רגע, מאיפה כל זה התחיל?
היכרות קצרה עם עולם המיינדפולנס
אי שם במזרח הרחוק, הנזירים הבודהיסטים החלו, לפני כאלפיים שנה, להפיץ את המיינדפולנס. מדובר כאן למעשה בתהליך פסיכולוגי עמוק שכל אדם עובר עם עצמו, באמצעות קשיבות גבוהה לצרכי הגוף הנפשיים והפיזיים כאחד, תרגול של נשימות לצורך מילוי צרכי הגוף, הכרת הטוב וניקוי האלמנטים השליליים בחיינו.
המיינדפולנס התחיל את דרכו בתור בית לאנשי הרוח, ומהווה היום שיטה משפרת ומשדרגת חיים עבור אנשים רבים מסביב לעולם. עם הזמן, מיינדפולנס בארגונים הפך לנחלתם של רבים, היות ומעבר לכלים שהוא מביא בפאן האישי, הוא גם נותן כלים רבים לפאן המקצועי.
פוקוס, פוקוס, פוקוס
ההוויה של מיינדפולנס בארגונים מאפשרת מצד אחד התפתחות בפאן המקצועי. היות ומדובר כאן על שיטה שמנסה ללכוד את הרגע, עובדים רבים שמתפזרים ומפליגים לכל מיני מחוזות בזמן העבודה שלהם יכולים למצוא את עצמם מתפקסים על המשימות שלהם ומבצעים אותן בקלות וביעילות.
מהצד השני מיינדפולנס בארגונים מאפשרת התפתחות גם בפאן האישי. התפקסות היא משהו שכולנו זקוקים לו. כמה פעמים נתתם לעצמכם להפליג במחשבות בזמן שהייתם אמורים להכין ארוחת ערב למשפחה? כמה פעמים זלגתם לפייסבוק בזמן שעשיתם סדר בתיבת המייל שלכם? מיינדפולנס מהווה היום מענה לכלל הצרכים הללו.
איך אני מתנהל בעולם? טוב לי או לא טוב לי? זאת השאלה
בין אם אתם מודעים לעובדה הזאת ובין אם לא, העובדים שלכם הם קודם כל ובראש ובראשונה בני אדם. כבני אדם, הם חווים מגוון חוויות שונות – חיוביות ושליליות כאחד. החוויות הללו, אם תרצו או לא תרצו, מלוות אותם לכל מקום שאליו הם הולכים, ובין היתר גם במקום העבודה שלהם. מיינדפולנס בארגונים בא, בין היתר, גם במטרה לעזור לאותם עובדים להתנקות משאלות אין סופיות כמו "האם אני מתנהל בצורה מספיק טובה בעולם?" ולהילחץ מבורות תהומיים של חוסר וודאות כלפי מצבים מסויימים בחיים.
כולנו מכירים את הרגעים האלו בחיים, רגעים שמביאים איתם תסכולים, אכזבות, עצבים וכעסים. ברגע שאנחנו מאפשרים לרגעים האלו ללוות אותנו לאורך היום יום שלנו, גם אם לא נשים לב לכך – התפוקה שלנו יורדת. בין אם מדובר בתפוקה אישית ובין אם מדובר בתפוקה מקצועית – אנחנו פוגעים גם בעצמנו וגם בסביבה שלנו.
"אל תדבר אליי ככה!"
הרבה פעמים, במיוחד בארגונים גדולים, אנחנו שמים לב לחיכוכים. הרבה פעמים החיכוכים הם בריאים ומגיעים בשם ההתחדשות וחוסר ההסכמה לגבי הדרך שלה, אולם פעמים רבות החיכוכים הללו מתחילים דווקא במקומות אחרים – הרבה פחות בריאים והרבה פחות מקדמים. מיינדפולנס בארגונים שם דגש גם על הנושא הזה – העבודה המשותפת בין העובדים בארגון
הרבה פעמים כשאנחנו מגיעים למצב של חוסר הסכמה, נוצר קונפליקט שצריך לפתור אותו. אולם לצד זה שצריך לפתור אותו, צריך גם לדעת איך בדיוק לפתור אותו. לצערנו, כאשר אנשים מסתובבים בבטן עם תסכולים קודמים שמגיעים איתם מכל מיני מקומות וחוויות – קשה להם מאוד להתמודד עם קונפליקטים בצורה ראויה.
מיינדפולנס בארגונים כדרך להגיע לעבודה הרמונית ונעימה לכולם
היות וסביבת העבודה שלנו חשובה כל כך, גם כדי שלכולם יהיה נעים וגם כדי שלכולם יהיה יעיל, מיינדפולנס בארגונים הוא פתרון נהדר. מיינדפולנס בארגונים מחדד את החשיבות שטמונה בהיכרות של כל אחד עם עצמו, לדעת מתי לעצור, לחשוב, לנשום ומתי פשוט להתרכז בעצמנו במקום בסביבה. כל אלו מהווים, בסופו של דבר, פתרונות נהדרים לפתרון קונפליקטים בצורה נעימה וידידותית, והכי חשוב – לשם הגעה לתוצאות מקדמות.
היתרונות והמגבלות של מיינדפולנס בעבודה: ניתוח מעמיק
בעשור האחרון, תרגולי מיינדפולנס הפכו פופולריים יותר ויותר בסביבת העבודה, במיוחד בקרב ארגונים המחפשים לשפר את רווחת העובדים ואת יעילותם. למרות הפוטנציאל הרב של מיינדפולנס להפחתת מתח ושיפור הריכוז, מחקרים מצביעים על כך שהאפקטיביות של תרגולים אלו תלויה בהקשר, בסוג התפקיד, ובאופן שבו הם משולבים ביום העבודה.
יתרונות המיינדפולנס בסביבת העבודה
מיינדפולנס מוגדר כמצב של מודעות ונוכחות ברגע הנוכחי, שאותו ניתן לפתח באמצעות מגוון תרגולים כמו מדיטציה על הנשימה או מדיטציית חמלה. מחקרים מראים כי עובדים המשתמשים בתרגולים אלו, במיוחד בתחילת היום, נוטים להיות קשובים יותר לעמיתיהם וללקוחותיהם. הם גם מפתחים רמת אמפתיה גבוהה יותר, מה שתורם לאווירה חיובית יותר בארגון.
למשל, במחקר שבוצע עם יועצי IT בהודו ונציגי מוקד שירות בארצות הברית, נמצא כי העובדים שהשתתפו בתרגולי מיינדפולנס היו יותר יעילים בעבודתם והפגינו יותר תמיכה ושיתוף פעולה עם עמיתיהם ולקוחותיהם. הסוגים השונים של מדיטציה אף משפיעים בצורה שונה: מדיטציה המתמקדת בנשימה משפרת את היכולת הקוגניטיבית להבין את נקודת המבט של האחר, בעוד שמדיטציית חמלה מגבירה את היכולת הרגשית לחוש אמפתיה.
מגבלות המיינדפולנס בסביבת העבודה
למרות היתרונות הברורים של מיינדפולנס, ישנם מקרים שבהם תרגול זה עשוי להיות פחות יעיל, ואף נגד את מטרות הארגון. במחקר נוסף שנערך עם 1,400 עובדים המקושרים לעבודה אונליין, נמצא כי מדיטציה המתמקדת בנשימה עשויה להוריד את תחושת האשמה של עובדים על טעויות קודמות, ובכך להקטין את המוטיבציה לתקן את המצב.
כאשר עובדים נדרשים לקחת אחריות על טעויות או להתמודד עם אתגרים מוסריים, מדיטציה ממוקדת נשימה עלולה להפחית את התחושה הזו, ולהשאיר אותם במצב של ניתוק מהבעיה במקום לעזור להם לפתור אותה. זהו מקרה שבו דווקא מדיטציית חמלה, שמתמקדת בהעברת רגשות חיוביים לאחרים, עשויה להיות הבחירה הנכונה.
התאמת תרגולי המיינדפולנס לסוג התפקיד
אחת התובנות המרכזיות מהמחקרים היא שאין גישה אחת שמתאימה לכולם. תרגולי מיינדפולנס צריכים להיות מותאמים לסוג התפקיד ולאופי האינטראקציה של העובד עם אחרים. תפקידים שדורשים אינטראקציות חברתיות מרובות, כמו שירות לקוחות או עבודה עם מטופלים, יכולים להרוויח מתרגולים אלה, שכן הם עוזרים לעובדים להתמודד עם הלחץ הנפשי הנובע מהאינטראקציות.
לעומת זאת, בתפקידים שבהם העובדים נדרשים להפגין רגשות שאינם תואמים את המצב הפנימי שלהם, מיינדפולנס עלול דווקא לפגוע בביצועים. במקרים כאלה, העובד עשוי להיות יותר מודע לפער בין התחושות הפנימיות לבין מה שהוא נדרש להציג כלפי חוץ, מה שעלול להוביל לאי נוחות ולפגוע באותנטיות שלו.
שילוב מיינדפולנס ביום העבודה
מעבר להתאמת סוג התרגול לתפקיד, גם הזמן שבו תרגול המיינדפולנס נעשה הוא קריטי. רבים נוטים לחשוב כי תרגול מיינדפולנס צריך להיעשות בשעות קבועות ביום, אך הממצאים מצביעים על כך שדווקא שילוב תרגולים בנקודות ספציפיות ביום, כאשר הלחץ הוא גבוה, עשוי להיות יותר אפקטיבי.
לדוגמה, בניסוי שנעשה עם נציגי מוקד שירות, העובדים התבקשו לקחת נשימה עמוקה כאשר הטלפון מצלצל, רגע לפני המענה לשיחה. פעולה פשוטה זו סייעה להם להיות רגועים יותר, ולעיתים אף לשפר את השירות ללקוח. דוגמה נוספת היא רופאים שעשויים להפיק תועלת ממדיטציית חמלה קצרה בין פגישה עם מטופל אחד לאחר, דבר שיכול לשפר את האמפתיה וההקשבה.
המלצות לארגונים
בהתאם לממצאים אלו, חשוב שארגונים לא ינסו להחיל תרגולי מיינדפולנס בצורה אחידה על כל עובדיהם. במקום זאת, מומלץ להתאים את התרגולים לסוגי התפקידים ולמצבים שבהם הם יכולים להיות הכי מועילים. עבור תפקידים הדורשים אינטראקציות חברתיות, מומלץ לשלב תרגולים קצרים של מיינדפולנס במהלך היום, במיוחד במצבים של לחץ גבוה.
במקרים שבהם יש צורך להגדיל את תחושת האחריות של עובדים, כמו מנהלים הנדרשים לתקן טעויות עבר, מומלץ לבחור בתרגולים שמגדילים את תחושת החמלה כלפי אחרים, כמו מדיטציית חמלה, על פני תרגולי נשימה שיכולים להקטין את תחושת האשמה.
מחקרים
Hafenbrack, A. C., Cameron, L. D., Spreitzer, G. M., Zhang, C., Noval, L. J., & Shaffakat, S. (2020). Helping people by being in the present: Mindfulness increases prosocial behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 159, 21-38.
סיכום
מיינדפולנס בארגונים יכול להיות כלי יעיל לשיפור רווחת העובדים ולשיפור ביצועיהם, אך חשוב להפעילו בצורה נכונה ומותאמת. ארגונים צריכים להבין את היתרונות והמגבלות של תרגולים אלו ולהתאים אותם לצרכים הספציפיים של עובדיהם. בסופו של דבר, התאמה אישית של תרגולי מיינדפולנס יכולה להוביל לשיפור משמעותי ביעילות ובשביעות הרצון של העובדים בסביבת העבודה.