מיינדפולנס היא שיטה עתיקה שהתחילה את דרכה בתרבויות המזרח השונות. עם השנים הלך והתגבר הרצון של האנושות להיות מוצלחת יותר, מיטבית יותר ומודעת יותר – ולכן המיינדפולנס הפך להיות לפסגת השאיפות של אנשים רבים. הידיעה שמיינדפולנס יכול לשנות את חייהם, הפכה אותו היום לאחד הדברים המבוקשים ביותר והשימושיים ביותר במסגרות של קורסים, סדנאות והרצאות. במקביל לכל אלו, נכנס מיינדפולנס גם אל תחומים נוספים, וניתן היום למצוא מיינדפולנס בחינוך, מיינדפולנס במסגרת שיטות טיפול כמו פסיכותרפיה, מיינדפולנס ככלי לתזונאים ועוד. אז איך משתמשים במיינדפולנס בחינוך? בואו נבדוק ביחד.
רגע לפני שנתמקד – בואו נערוך היכרות קצרה עם מיינדפולנס
סדנאות מיינדפולנס לא סתם הלכו והפכו למוקד עלייה לרגל עבור רבים. מדובר כאן על שיטה שהוכיחו את עצמה בתור משנה ואף משפרת את חיי היום יום של אנשים רבים מסביב לעולם, שהעידו על תוצאות מעולות כמו שינה טובה יותר, אורח חיים רגועה יותר והגעה ליעדים חדשים. אז איך זה קורה בעצם?
מיינדפולנס היא שיטה שבאמצעותה האדם מתרגל את כל מה שקשור בחווית הכאן והעכשיו שבחייו. השיטה מכוונת להתמקדות בצלילים, ריחות, תנועות, מראות וטעמים שעוטפים אותנו בחיים, במקום לא לתת להם יחס ולהתעלם מקיומם.
התמקדות ברע – OUT, התמקדות בטוב – IN
כחלק מההתמקדות בדברים הקטנים, מוסרים כל החששות והלחצים שנלווים לסיטואציות שונות שקורות לנו בחיים. התמקדות בנושאים כמו שאלות על העבר שלנו: "למה עשיתי ככה ולא אחרת?" או "למה בחרתי א' במקום ב'?", בנושאים שקשורים בעתיד שלנו כמו: "מה יהיה איתי?" או "עד לאן אצליח להתקדם בעבודה?", או בנושאים כלליים ולא מקדמים כמו: "למה זה קורה דווקא לי ולא לאחרים?" עלולה לגרור אותנו למטה ולשאוב אותנו לתוך כדור שלג אין סופי של מחשבות, הרהורים ולחצים לא מקדמים.
לעומת זאת, התמקדות והודיה על ביס של מנה טובה שאנחנו אוכלים, על ציוץ ציפור שפגש אותנו על הבוקר או על קרני שמש מחממות שעוטפות אותנו באנרגיה חיובית – היא מה שיכולה לקדם אותנו הלאה ולגרום לנו לשים את הטוב שבחיינו במרכז.
מיינדפולנס בחינוך – לקחת את כל אלו ולהשריש אותם מגיל צעיר
מיינדופלנס בחינוך הוא פיתוח של השנים האחרונות, שמנסה להביא לידי ביטוי את כל הכלים של מיינדפולנס ולהשריש אותם בילדים מגיל צעיר. הכלים הללו יכולים, מלבד ללהפוך את הילדים לאנשים שמחים ומאושרים יותר, להפוך את התלמידים לבעלי יכולות למידה, התפתחות והתמקדות טובות יותר.
ככל שהילדים יודעים איפה לשים את הדגש, להתמקד בעיקר, להשכיח את הטפל וליצור לעצמם פוקוס יעיל במשימות הנוכחיות שלהם, כך הם יכולים להגיע לתוצאות הרבה יותר טובות.
מיינדפולנס בחינוך – הלכה למעשה. איך זה קורה?
יש המון שיטות להביא לידי ביטוי את המיינדפולנס בחינוך. באופן כללי, ניתן לתרגל עם התלמידים כחלק משגרת יום מסודרת תרגילים של מיינדפולנס: התמקדות בנשימות, התמקדות בתנועה, התמקדות בצלילים, התמקדות בטעמים ועוד.
מעבר לתרגולים הליטרלים של מיינדפולנס בחינוך, ניתן להביא אותו לידי ביטוי בפרויקטים שונים ובעבודות שונות. איך בדיוק זה עובד? בואו נראה.
כתיבת חוויות באופן עצמאי
תרגילי מיינדפולנס הם מעולים לילדים, שיכולים להביא לידי ביטוי בכתב את מה שהם חוו בפנים. התמקדות משותפת בעצם משותף, התמקדות בנשימות בקצב משותף לכל ילדי הכיתה או השמעת נעימה משותפת לכל הילדים – יכולות כולן לקבל ביטוי בכתב על ידי כל אחד ואחת מהתלמידים והתלמידות. ניסוח של טקסט המבטא את תחושותיהם המזוקקות של הילדים, יכול בהחלט להיות תרגיל נהדר של מיינדפולנס בחינוך.
למידה באמצעות עשייה – אחת הדרכים המעולות לתרגול מיינדפולנס בחינוך
העשייה היא מרכז חיינו, והמיינדפולנס רוצה להעצים אותה על ידי התמקדות בה ובמה שהיא מצריכה מאיתנו. ברגע שאנחנו מרוכזים ומפוקסים על המטרה – אנחנו מסוגלים ללמוד טוב יותר ולהגיע לתוצאות טובות יותר. פרויקטים שונים כמו תפירה, עבודה עם עץ, עבודה עם חימר או עם כל חומר אחר, יכולה להיות מצוינת ולהביא לידי ביטוי מיינדפולנס בחינוך בצורה מובהקת ומקדמת.
לומדים ביחד – מיינדפולנס בחינוך דרך עבודה בקבוצות
עבודה בקבוצות היא דבר שאנחנו נדרשים אליו בהמון מסגרות בחיים – משלבי הגן והגילאים הצעירים, דרך השירות שלנו בצבא ההגנה לישראל ובוודאי בתור בוגרים כאשר אנחנו משתלבים בעבודות שונות. עבודה בקבוצות מביאה לידי ביטוי מיינדפולנס שמתבטא בהקשבה, הכלה, קבלת דעות שונות והגעה לכדי פתרון בזמן קונפליקט.
מיינדפולנס בחינוך שמשתמש בתרגילי קבוצה יכול להיות לא פחות ממעולה עבור הילדים, שירכשו כלים של עבודה משותפת במקביל לשמירה על ערוץ תקשורת פתוח ואפקטיבי.
להתמקד במה שמעניין אותי ובמה שיכול לקדם אותי
לצערנו, הרבה פעמים מערכות השעות של הילדים מלאות בתכנים "טכניים" שאמנם מקדמות את הילדים בפאן המקצועי, אך לא מקדמות אותם בפאן האישי. שילוב של מיינדפולנס בחינוך יכול לבוא לידי ביטוי באמצעות שילוב של שיעורים ששמים את התלמיד במרכז – קריאת ספרים שהילדים אוהבים, ביצוע פעילויות שהילדים מתחברים אליהן וכמובן מתן אפשרות לתלמידים להרכיב שיעורים גם בעצמם.
היוזמה שהם יקחו, הבחירות שהם יעשו וההתמקדות בתכנים שרלוונטים להם באופן אישי יהוו תרגול מצוין של מיינדפולנס, ויוכל לשמש אותם כמובן גם בהמשך החיים.
סביבה שיכולה לגרות ללמידה והתפתחות
גם לסביבה הכיתתית יש חלק מכריע בכל מה שקשור למיינדפולנס בחינוך. הכיתות מעוצבות אמנם אותו הדבר – ארבעה קירות עם שולחנות וכסאות במרכזם, אבל אפשר בהחלט לעצב את הכיתה בצורה שתגרה ללמידה ולהתפתחות אישית של הילדים. שילוב של אובייקטים צבעוניים, חומרים שונים שאפשר לעבוד איתם ולמידה בליווי נעימות מוזיקליות יכולות להפוך את הילדים להרבה יותר סקרנים ויצירתיים בהמשך. הקפידו על מיינדפולנס בחינוך וכולנו נוכל להנות מדור חדש, יצירתי יותר ומאושר יותר.